Telefoon: +31 (0)6 45 24 92 85     E-mail: info@change-experts.nl

De dialoog

De dialoog

De dialoog, een van de krachtigste manieren om te veranderen. In gesprekken met elkaar worden de kleine en grote veranderingen tot stand gebracht. Doordacht, duidelijk en transparant: de aanwezigen weten wat de bedoeling is en kunnen daarop reageren. Soms is de interactie heel subtiel, sneaky zelfs, en onduidelijk: de aanwezigen krijgen geen grip op het gesprek. Na afloop, of na een nacht slapen, voelt het niet goed. Je staat opeens 'geparkeerd'. Wat is er nu precies gebeurt (met mij)? Deze training geeft je grip op elk gesprek. Op elk soort gesprek. Dat je weet wanneer en vooral hoe op het moment, interactief, te reageren.
Deze training is bedoeld voor managers, ondernemers en directeuren die streven om leiding te kunnen nemen in elk gesprek. In elk soort gesprek.

Voelen, waarnemen en een keuze maken

Mensen voelen heel goed dat iets niet klopt. Dit gevoel is de trigger om bewust waar te nemen. Wat gebeurt hier? Tijd winnen, observeren, de impulsieve reactie onderdrukken en even nadenken. Nu kan er een keuze worden gemaakt. Stel ik een verdiepende vraag, ga ik in de aanval, zeg ik heel bewust helemaal niks zijn een van de vele keuzes die te maken zijn.

Het wordt een gelijkwaardige dans.

Inhoud training

Je leert alle geheimen van een succesvolle, interactieve dialoog. Een dialoog die voor jouw gaat werken. De training is het meest effectvol als deze te koppelen is aan jouw praktijk situatie. Tijdens de intake bespreken we je situatie en stellen we je trainingsprogramma samen. Elementen die aan bod kunnen komen zijn:

1. Selecteren theorieën

Een interactie is onderbouwd met een dik pak van wetenschappelijke theorieën. Luisteren, Samenvatten en Doorvragen is een van de bekendste. ORBI-cyclus van E,. Schein is ook een hele nuttige of de 4 niveaus in een gesprek van J. Wustenberg is ook een essential. We stemmen de juiste theorieën af op jou en jouw situatie af. Je kunt meteen beginnen met het eigen maken van de theorieën.

2. Voorbereiden op een gesprek

We gaan samen een gesprekken voorbereiden. Voorbeelden van soorten gesprekken zijn: beoordeling, feedback, conflicthantering, functionering, slecht-nieuws, sollicitatie, informeel, klacht, informatief, probleemoplossend, de-escaleren, advies, voorlichting en verkoop.  

Op basis van theorieën, jouw ervaringen, de situatie en de aanwezigen in het gesprek. We doorlopen diverse scenario's en we doen rollenspel. Als het nodig dan betrekken we er nog andere mensen bij.

3. De interactie

Zeer goed voorbereid, scherp als een mes, ga je de interactie aan. Mocht het echt nodig zijn dan ga ik mee.

4. Feedback

Direct na de interactie, dan zit alles nog lekker vers in het geheugen, onderzoeken wat heeft gewerkt en wat niet heeft gewerkt. De basisvraag 'Wat doen te om het (wat niet goed is gegaan) te volgende keer te voorkomen?' wordt beantwoord.

We herhalen de bovenstaande stappen zodat je over elke soort gesprek de leiding kan nemen.

Het resultaat

  • Je begrijpt precies wat er gebeurt in een gesprek
  • Je kunt altijd op de meest gepaste manier reageren
  • Je bent een gelijkwaardige danspartner

Ervaar de kracht van een de meeste effectieve manieren van veranderen: de interactie. Schrijf je in voor de training.

persoonlijk
Gepersonaliseerd
400 euro per dagdeel

- We gaan 1 op 1 aan de slag
- Planning afgestemd op jouw agenda
- Misschien wel de meeste effectieve manier om te leren

Referenties

"“Norbert strooit met modellen alsof de wereld uit patronen bestaat. Hij put uit een enorme schat aan theorieën en baseert daar zijn adviezen op. Stap voor stap maakt hij me duidelijk welke reactie het gevolg is van mijn actie. Norbert leert mij welke weg ik in kan slaan om de doelen te halen die ik mezelf stel. Hij analyseert de situatie en stelt een stappenplan voor: vandaag dit en dit, morgen dat en dat. Dit doe jij, dat zal ik voor je doen, we zien elkaar overmorgen weer. In hoog tempo gaan we samen aan de slag. Soms kan ik niet meegaan in een model en schuren onze karakters piepend langs elkaar. Vaker geniet ik van zijn kennis en maak dankbaar gebruik van de tools die ik daardoor aangereikt krijg. Met verbluffend resultaat..”

Marjet Smits, Directeur ad Matres

Grip op elk gesprek?

Het kan echt. Schrijf je in voor de training.